אפיון אתר אינטרנט

בניית אתרים בהתאמה אישית
אפיון אתר אינטרנט

בניית אתר אינטרנט מורכבת ממספר שלבים אולם אין שספק שהשלב הראשון ביותר של אפיון האתר הוא השלב החשוב ביותר בעת בניית האתר שלך והוא ישפיע על שאר התהליכים של בניית האתר מעיצוב האתר דרך הפיתוח שלו ועד התייחסות לגולש ולמנועי החיפוש השונים.

אפיון אתר אינטרנט הוא בעצם תהליך משותף בין הלקוח לחברת בניית האתרים שלו, התהליך מורכב ממספר שאלונים ופגישות על מנת לעשות תיאום ציפיות מלא בין הלקוח לחברת בניית האתרים. אין ספק שאי אפשר אף פעם לכסות את כל האלמנטים של בניית האתר וקידומו אולם אפשר למנוע בדרך טעויות חוזרות ונשנות ולקצר את הזמנים של הפיתוח וההשקה של האתר.

לפי דעתי, אפיון אתר עם חברת בניית האתרים נעשה לאחר שהלקוח עשה בדיקת שוק לאתר שלו ולמוצר שלו וגיבש את הרעיון שלו, בדק את המתחרים שלו ועשה את כל מה שצריך על מנת לבדוק את השוק שלו והתוכניות העסקיות שלו, חברת בניית האתרים  לא תבסס לו מודולים עסקיים אלה תבנה לו את האתר בצורה הכי מקצועית והכי עדכנית שאפשר ותציע לו במהלך הדרך מניסיונה אלמנטים שונים לאתר מרעיונות טכנולוגיים דרך עיצוב ופתרונות GUI ועד קידום פרסום ושיווק אתר האינטרנט שלו.
 

 

בניית אתר שלבי אפיון עיקריים

האפיון מורכב ממספר שלבים עיקריים:

1.         פגישה ראשונה להגדרות יעדים ופריסת הרעיון – בפגישה זו יסביר הלקוח לחברת בניית האתרים לאן הוא שואף להגיע וחברת בניית האתרים תנסה להציע לו ולכוון את הלקוח לפתרונות שהיא יודעת לספק.

 

2.         מסמך דרישות ואפיון: מאוד מומלץ שחברת בניית האתרים תכתוב את מסמך האפיון של הדרישות בהתאם לפגישה הראשונה שנעשתה עם הלקוח, לרוב בפרויקטים של בניית אתרים לא ממציאים את הגלגל ומודולים חוזרים על עצמם ברוב האתרים עם גרפיקה ו GUI אחר, חברת בניית האתרים שלכם כבר בנתה את המודולים הללו בעבר וכדאי לסמוך ולהיעזר בניסיונה לתיאור טקסטואלי של המודלים הללו, כמובן שתשלחו הערות לאחר קבלת האפיון הראשוני עד שתרגישו שיש תיאם ציפיות מלא בניכם לבין חברת בניית האתרים שלכם.

 

3.         שאלון עיצוב - לרוב חברת בניית האתרים יש שאלות עיצוב מוכן שנשלח ללקוח אם שאלות מובנות ומוכנות כגון: איזה אתרים אתה אוהב? מי קהל היעד? מי המתחרים העיקרים? אילו צבעים ישלטו באתר? האם יש קו תדמיתי שצריך להמשיך ועוד.
הפרטים הללו עוברים למעצבי החברה ומפה מתחיל פינג פונג של שליחת סקיצות ללקוח בפורמט תמונה כל שהוא לרוב JPG, כדאי מאוד להבהיר מהתחלה כמה סקיצות אתם מקבלים מחברת בניית האתרים ואילו סוגי סקיצות, מומלץ לא רק לקבל סקיצה לדף הבית ולדף פנימי אלה לדרוש לפחות 5 סקיצות לאזורי תוכן שונים באתר ללא הגבל כמות סקיצות.

 

4.         מצגת אפיון GUI: לאחר שאפיינתם את כל המודולים של האתר בצורה טקסטואלית ודנתם כבר בכל האלמנטים העיצובים ולפני שהתחלתם בעבודת העיצוב מומלץ מאוד לדרוש מחברת בניית האתרים שלם מצגת GUI של כל איזור התוכן העיקרים באתר.
תתפלאו לגלות שבמצגת ה GUI יעלו נשאים ששכחתם או שדברים מסוימים שפתאום לא אפשריים ולכן שלב זה נחוץ כל כך, שלב זה גם יעזור מאוד בעת תהליך עיצוב האתר ויעשה סדר בתיאום הציפיות בין הלקוח לחברת בניית האתרים שלו. והא יקל עליכם לסדר את התוכן לאתר בהתאם להגדרת התפריטים והדפים שהגדרתם במצגת. כדי מאוד לטפל בהכנת התכנים במהלך בניית האתר מייד לאחרי סיום האפיון על מנת לא לעכב את הפרויקט מבחינת זמנים.

 

בניית אתר אינטרנטאלמנטים נוספים שיש לקחת בחשבון במהלך אפיון אתר אינטרנט:

א.         התייחסות לשדרוגים והמשך פיתוח -
במיוחד עם מדובר בפרויקטים גדולים מאוד מומלץ לקבל כבר בשלבי האפיון הראשוני התייחסות לגרסת הבאות ולשדרוגים בגרסא הקיימת של האתר על מנת לא להיות מופתע ממחירים או מחוסר יכולת לבצע את השלב הבא  מבחינה טכנולוגית.

ב.         התייחסות לבאגים ומהירות תגובה לתקלות
אינני מכיר שום פרויקט שאין לו באגים וברוב המקרים שמדובר בפיתוח יעודי יכולים להיות באגים, אין ספק שבחברה טובה רוב הבאגים מתגלים בעת הפיתוח ונפתרים כבר בשלבים הראשונים, אולם ישנם באגים שאפשר לגלות רק במהלך העבודה השוטפת על האתר וכדי לדעת לפני מה מדיניות חברת בניית האתרים לגבי טיפול בבאגים.  תבדילו בין באגים אקוטיים באתר לבין באגים שוליים - מומלץ לעלות הכול על הכתב על מנת למנוע אי נעימויות בעתיד.

ג.          רכישת דומיין, שירותי אחסון ושירותי גיבוי.
עם מדובר בפרויקטים גדולים כדאי לדעת מה קורה במקרה של עומסים, גם מבחינת השרת וגם מבחינת מסדי הנתונים? מי דואג לגיבויים? כל כמה זמן מגבים? מה קורה במקרה תקלת שרת? מה קורה בעת פריצה? מי אחראי לחידוש הדומיין וכדומה.

ד.         התייחסות למנועי חיפוש
אין ספק שהיום אי אפשר לבנות אתר בלי להתייחס לקידום שלו. אם חברת בניית האתרים שבחרתם אינה מספקת שירותי קידום אתרים יש להיוועץ בחברת קידום או מקדם אתרים על מנת שיוציא מסמך ראשוני להתייחסות לבנייה נכונה למנועי חיפוש, מניסיון אישי אם האתר לא בנוי כמו שצריך, לשפר אותו יכול לקחת עשרות שעות של פיתוח שיכולים להכביד ללקוח מאוד על התקציב ותזרים המזומנים.

ה.         מה קורה במקרה של מעבר ספק ?
לרוב ההסכם שלכם עם חברת בניית האתרים הוא חתונה קתולית. כמו שמחקרים מראים שמזרון קונים אחת ל11 שנה חיי מדף ממוצעים של אתר אינטרנט הם בסביבות  4-5 שנים. כדי לדעת מה קורה אם במהלך הזמן הזה רבתם עם ספק בניית האתר שלכם והחלטתם להיפרד. האם הקוד נשאר אצלכם? מה קורה עם המסד נתונים של האתר? האם העיצוב שלכם? האם הדומיין שלכם? מי מעביר את הקוד לשרת חדש? ועוד....

אלו שאלות חשובות שכדי לקבל עליהם מענה עוד בשלבי אפיון אתר הראשונים.

יכול לעניין אותך:

כל הזכויות שמורות © דיגיטל.אס.טי בע"מ - Digital.S.T LTD