מייד אין ציינה

האדם העשיר בסין משקיע בחנות ווירטואלית
מייד אין ציינה

כ-3.3 מיליארד דולרים. זהו הסכום אשר עומד מאחורי אחת ההשקעות הגדולות ביותר מאז ומעולם בתחום החנויות הווירטואליות ברשת האינטרנט. בין אם זה מפתיע אתכם, ובין אם לא, מדובר במהלך עסקי תוצרת סין.

הכוח המרכזי אשר מניע את יוזמת השקעה הנ"ל הוא הקונגלומרט הסיני דליאן וונדה - תאגיד אשר בראשו עומד כיום וואנג ג'יאלין, האיש העשיר ביותר בסין שהונו נאמד בכ-14 מיליארד דולרים. ביחד עם קבוצת דליאן וונדה, העוסקת בעיקר בנדל"ן, הצטרפו להרפתקה הווירטואלית שני שותפים אשר מכירים היטב את עולם הרשת. הראשון הוא תאגיד ביידו, אשר מפעיל את אתר החיפוש הסיני הגדול בעולם, והשני הוא חברת ההחזקות טנסנט, אשר חברות הבת שלה עוסקות בשורה ארוכה של תחומים בענף התקשורת כגון ערוצי טלוויזיה, אינטרנט, בידור, פרסום מקוון, טלפונים ניידים ועוד.

על פי פרסומים רשמיים של השותפות העסקית, ההשקעה תתפרש על פני כחמש שנים ומטרתה לייצר חנות ווירטואלית אשר מחברת מסחר מקוון עם מסחר מחוץ לרשת. כמו כן, בשותפות טוענים כי הצפי הוא לכ-40 מיליון לקוחות רשומים עד סוף שנת 2014, וכ-100 מיליון לקוחות עד שנת 2015.   
 

עלי באבא ו-150 מיליארד הדולרים

היריבה המרכזית של המיזם החדש היא כמובן חברת עליבאבא של המיליארד הסיני ג'ק מא, אשר הונו מוערך "רק" בכ-13 מיליארד דולרים. עליבאבא מפעילה כיום את אתר המסחר המצליח ביותר בסין ומדובר במעין אמזון תוצרת המזרח הרחוק (אבל קצת יותר). המאבק בין שני המיזמים המדהימים הללו תופס תאוצה נוספת שכן כשבוע בלבד לאחר ההודעה הרשמית של דליאן וונדה, מא עומד להוביל את עליבאבא לאחת ההנפקות הגדולות ביותר בהיסטוריה. החברה שלו עומדת להיות מונפקת כחברה ציבורית בבורסה האמריקנית. "בעלי המניות במקום השלישי, העובדים הם במקום השני, והצרכנים תמיד במקום הראשון", כתב מא במכתב למשקיעים טרם ההנפקה.

לצורך ההשוואה בלבד, בעוד שוויה של חברת אמזון האמריקנית מוערך בכ-160 מיליארד דולרים, אתר האינטרנט של מא, עליבאבא, מוערך ערב ההנפקה ההיסטורית בכ-155.3 מיליארד דולרים. במילים פשוטות, הנמר התעורר והוא שואג באנגלית.
 

"אנחנו רק בתחילתה של מהפכה"

הבחירה של ג'אילין להשקיע סכומי עתק בחנות ווירטואלית לא התקבלה בחלל הריק. בשנים האחרונות, המסחר המקוון הפך זה מכבר לאחד המנועים החשובים ביותר במשק העולמי. עבור הכתב הכלכלי מיצ'ל הרפר, מהמגזין האוסטרלי הנחשב פייננסל ריוויו, הדברים ברורים והכיוון הוא אחד.
"היום, אתה יכול לקנות כמעט כל דבר באמצעות הרשת. מיליוני חנויות ווירטואליות הופכות את חוויית הקנייה למשהו זמין, קל ונוח", הוא אומר, "ואם נחבר לכך את ההתפתחות המדהימה של הטלפונים הניידים, הרי שאנחנו רק בתחילתה של המהפכה". הרפר מוסיף ומציין כי ניתן לראות כיצד חנויות ווירטואליות שינו את עולם הצריכה שלנו בעיקר כאשר אנו מביטים לכיוון האימפריות שאותן הן עתידות להחליף – הקניונים.

"אם תבקר היום בקניון באוסטרליה תוכל לפגוש בפעם הראשונה עסקים מתחומים חדשים לחלוטין. למשל, מרפאות, חדרי כושר, מכוני ספא, מרכזי באולינג ומסעדות יוקרה. הסיבה היא פשוטה. בניגוד לחנות של נייקי או אפל, אשר יכולה לשווק את מוצריה בהצלחה באמצעות האינטרנט, העסקים שהזכרתי שעדיין לא זמינים עבורנו במרחב המקוון".

ואנג גילין - מהמר על האינטרנט

ואנג גילין - מהמר על האינטרנט


קנייה באינטרנט; זה עובד גם בעברית

המהפכה עליה מדבר הרפר הגיעה כמובן גם לישראל (בעוצמות שונות אך עם כיוון זהה). הדוגמה הבולטת לכך היא כמובן אתר יד2, או יותר נכון, מכירתו של האתר בסכום של כ-806 מיליון ₪ לחברת אקסל שפרינגר הגרמנית (עסקה אשר הבשילה במאי 2014). "אנו מזהים באתר יד2 פוטנציאל אדיר אשר טרם התממש לחלוטין", הסבירו בחברה הגרמנית את מהלך רכישת אתר המודעות הישראלי, "האתר מבוסס על טכנולוגיה מרתקת והוא משלים עבורנו את הפורטפוליו בתחום המודעות בצורה אידיאלית".

פורטלים מסחריים באינטרנט מציגים ללא ספק עולם חדש ומופלא של תרבות צריכה אשר הופכת לנפוצה יותר ויותר. הסיבות לכך נעוצות הן בהתפתחות הטכנולוגית והן בשבירתם של מחסומים פסיכולוגיים. למשל, ישראלים חוששים פחות להשאיר את פרטי כרטיס האשראי באינטרנט, וגם מוצרים אשר דרשו בעבר "בדיקה ומדידה" (כמו בגדים ונעליים) נרכשים כיום און-ליין. ביולי 2013, המגזין הכלכלי גלובס פרסם מחקר לפיו במחצית הראשונה של שנה זו כ-80% מהישראלים קנו ברשת לפחות מוצר אחד. ואכן, אין זה פלא מדוע בעלי עסקים רבים, וגם כאלה אשר לא הייתה בבעלותם חנות מעולם, מחליטים על פתיחת אתר מסחר ווירטואלי.
 

הישראלים – קונים ברשת בעיקר בחו"ל אבל חולמים בעברית

ההשקעה הכספית האדירה של חברות הענק הסיניות בהקמתו של מיזם אינטרנטי חדש למסחר ווירטואלי יכולה בהחלט להעיד על הבאות. במספרים אחרים, ובהיקפים אחרים, תנועת הרשת המדהימה הזו היא בהחלט אופציה כלכלית מצוינת ליזמים ישראליים.

ואם כל זה עדיין לא מספיק לכם, תופתעו בוודאי לשמוע כי בעולם המסחר הווירטואלי בישראל הצרכנים אפילו הקדימו את הספקים. מכון שילוב מילוורד ערך עבור חברת גוגל ישראל סקר שבחן את הרגלי הצריכה של הגולשים המקומיים ברשת. תוצאות הסקר היו מדהימות ומפתיעות כאחד. התברר כי אמנם הישראלים מגבירים את קצב הרכישה שלהם ברשת, אך כ-60% מהעסקאות מבוצעות מול אתרים בחו"ל. אם נוסיף לכך את העובדה שכ-70% מהמשתתפים בסקר העידו שהם היו מוכנים לרכוש מוצר מאתר ישראלי בעברית (גם בעלות גבוהה יותר של כ-5%), הרי שברור כי השוק עדיין לפני השיא.

 

יכול לעניין אותך:

כל הזכויות שמורות © דיגיטל.אס.טי בע"מ - Digital.S.T LTD