Google מכה בחברות ה- SEO

צמצום משמעותי אודות הרגלי החיפוש של משתמשים הנאסף על ידי חברות SEO

ענקית מנועי החיפוש חברת גוגל הודיעה בסוף השבוע כי החל מהגרסה הבאה של דפדפן הכרום, כל החיפושים אשר יבוצעו על ידי המשתמשים יהיו מוצפנים על ידי אבטחת SSL, הפעלת רכיב ההצפנה על ידי גוגל יאפשר צמצום משמעותי של הנתונים אותם חברות SEO ומקדמי אתרים יכולים לאסוף אודות הרגלי החיפוש המתבצעים על ידי הגולשים.

 

פרוטוקול SSL

 

SSL הינו פרוטוקול תקשורת אשר מאפשר תקשורת מאובטחת והצפנת נתונים בין שני גורמים למשל בחנות אלקטרונית בין הצרכן לבעל העסק ובכך לאפשר העברת מידע רגיש כמו פרטי כרטיס אשראי להיות מועברים בבטיחות והצפנה מלאה ורק הצד המקבל יכול לפענח נתונים אלו.
שימוש בפרוטוקול SSL מבוצע על ידי מפתחות, מפתחות אלו מתחלקים לשני סוגים, מפתחות סימטריים ומפתחות אסימטריים.
  • מפתח סימטרי- זהו מפתח אשר מסוגל לבצעת את פעולת ההצפנה והפענוח יחד, מפתח זה מוחזק על ידי שני הצדדים המקיימים העברת נתונים, שימוש במפתח זה יכול להפוך לרגיש במידה ולגוף שלישי יש גישה אל המפתח.
  • מפתח אסימטרי – מפתח אשר אחראי רק על ביצוע פעולה אחת כאשר יש מפתח אחד להצפנה ומפתח אחד לפענוח, לכל מפתח הצפנה קיים מפתח פיענוח אחד בלבד אשר נשמר אצל הבעלים בעוד והמפתח השני פתוח לרשות הכלל וכל מי שמעוניין בהצפנת המידע עושה שימוש במפתח הציבורי.

 

יתרון נוסף לפרוטוקול אבטחה SSL הינו שכל מי שמעוניין לעשות שימוש חייב בהנפקת תעודת SSL מיוחדת למטרה זו, קיימת חברה אשר מנפיקה תעודות SSL, שימוש בתעודה מאפשר לגולש להעביר מידע רגיש אל שרת היעד בלי כל חשש כי המידע המועבר יודלף לגורם שלישי עוין.
 
על ידי הצפנת המידע והרגלי החיפוש, גוגל תצטרף כבר לשני דפדפנים מובילים אחרים (פיירפוקס וספארי) אשר החל משנה שעברה החלו בהצפנת הנתונים והפיכת הגלישה לחשאית, גוגל מוסיפה ואומרת כי רכיב זה לא יפגע בגלישה, וכי הגולשים לא יחושו בשום הבדל אלא להפך, יתכן כי מהירות הגלישה אף תואץ.
 

כיצד נפגע תחום ה SEO

פעילים בתחום קידום אתרים, נוהגים לאסוף מידע אודות הרגלי החיפוש של המשתמשים, ניווט בין דפי האינטרנט, וערכי החיפוש אשר מכווינים את הגולש לאתר, על ידי הצפנת מידע זה, בעלי אתרים ומקדמי אתרים לא יכולים לדעת מהו ערך החיפוש אשר התבצע ועל פי כך לא ניתן לדעת איזה ערך דורש אופטימיזציה רבה יותר, כלומר, אם בעבר כאשר גולש היה מקליד ביטוי במנוע החיפוש ומקליק עליו, בעל האתר היה יכול לדעת מהו ערך הביטוי ועל סמך כך לדעת כי ביטוי זה גורף אחריו גולשים רבים והאופטימיזציה אשר בוצעה עליו הייתה טובה ויש להתמקד בביטויים אחרים, כיום לא ניתן לדעת זאת ועל סמך זאת, יש צורך באופטימיזציה כוללת ולא לתת דגש על פרט מסויים ולכן זוהי אכן מכה בתחום ה- SEO.
 
מה שהוביל לביצוע מהלך זה על ידי גוגל, הינו אחוז ההצפנה הגבוה אשר כבר קיים ברשת, יותר מ39% מהחיפושים ברשת כבר מוצפנים ושימוש ברכיב ההצפנה על ידי הדפדפנים האחרים הוביל ללחץ על גוגל ולביצוע המהלך.
עם הצטרפותה של גוגל למערך אחוז החיפושים המוצפנים יעלה באופן ניכר וכעת ניתן יהיה לעקוב רק אחר הביקור של המשתמש באתר ולא אחר מחרוזת החיפוש שלו.
 
מטרת חברת גוגל לאורך כל הדרך הינה מאבק בתחום ה-SEO אשר מנסה להביס את מנגנוני הסינון שלה שנלחמים באתרי אינטרנט ובתחום הקידום הבאים להציג מידע לא רלוונטי לגולשים, מהלך זה יוביל בעצם ל"קידום בעיניים עצומות", כלומר על ידי חוסר הידיעה מהי מחרוזת החיפוש אשר בוצעה על ידי הגולש, מקדמי אתרים יהיו חייבים באופטימיזציה כוללת ויצירת תוכן הרבה יותר איכותי ורלוונטי לגולש בכל האספקטים השונים של אתר אינטרנט ללא כל ידיעה אם אספקט אחד אופטימלי יותר מאספקט שני ויגרום לאופטימיזציה מקסימלית ותמידית.