פנדה, פינגווין ושאר שטויות

כל מי שמתעסק בתחום הכללי של אתרי אינטרנט בוודאי שמע את הביטויים "פנדה", "פינגווין" או עיוותים כאלו ואחרים. כל השמות הללו, הינם שמות של עדכוני אלגוריתם, בעלי משמעות רבה על שינויים בתוצאות החיפוש האורגניות בGoogle. שינוי אלגוריתם מתבצעים על בסיס יום יומי אך רק מפעם לפעם אנחנו רואים שינויים אשר משפיעים מיידית ובאופן נרחב על אתרים רבים.


בתחילה קיבלנו בברכה את העדכון שנקרא בפי אנשי המקצוע "פנדה". ב24 באפריל קיבלנו חיה אחרת והיא נקראת "פינגווין" (למרות שGoogle ציינו את שמו כ"webspam", ניתן לראות זאת בפוסט על שינוי האלגוריתם). בעוד "פנדה" התקבל בהבנה רבה על ידי אנשי SEO ברחבי העולם ובוצעו מאז פעולות רבות אשר נקראות post-Panda, "פינגווין" הכה קשות באתרים מקודמים רבים, גם לגיטימיים ביותר. גם מספר רב של אתרים בבעלותי אשר פעלו לפי כל הguidelines של Google, נפגעו קשות מהעדכון האחרון שהתבצע לפני למעלה מ3 חודשים. מאז הפעולות הרבות של מקדמי אתרים בכל רחבי העולם עוסקות בעיקר במזעור נזקים מאז העדכון. במאמר זה נסקור מה שידוע נכון להיום אודות עדכון "פנדה" ועדכון "פינגווין".

 

עדכון פנדה

כעקרון, עדכון "פנדה" פגע בעמודים שהם לא בהכרח ספאם אך אינם גם איכותיים ביותר. האתרים הראשונים והעיקריים שנפגעו מהעדכון הינם אתרי מאמרים ואתרים מבוססי תוכן. אתרי פרסום מאמרים הם היו הנפגעים שעמדו בראש הרשימה, בעיקר עקב כך שכל גולש יכול להוסיף תוכן לאתר ולקוב אין מדבור בתוכן איכותי (ללא תועלת עבור הגולש שקורא את התוכן). עדכון פנדה היה העדכון הראשון מבית Google אשר העניש בעיקר בתחום התוכן, "תוכן ללא תועלת" פגע באתרים רבים, כך שהביטוי "מאמרי קידום אתרים" נעלם מהעולם לאחר העדכון. "מאמרי קידום אתרים" הינם מאמרים שנכתבו על מנת לפרסם באתרי מאמרים ובעלי מסה של מילות מפתח על מנת לקשר מתוכן המאמר. עדכון "פנדה" פגע בכל מיקומי האתר גם במידה ורק חלק מהדפים באתר הוחשבו כ"לא איכותיים מספיק". כך שהיה צריך לדאוג כי 100% מעמודי האתר בעלי תוכן ייחודי מותאם גולשים ולא מותאם מנועי חיפוש.


להלן תאריכים וזמנים ששבהם הופיעו עדכוני "פנדה" אחרונים (כל המידע נאסף מעדכונים של Google או מעדכונים מאנליסטים אשר עוקבים אחרי עדכוני אלגוריתם):

  •     Panda 1.0 (February 22, 2011(
  •     Panda 2.0 (April 11th, 2011(
  •     Panda 2.1 (May 10th, 2011(
  •     Panda 2.2 (June 16, 2011(
  •     Panda 2.3 (July 26, 2011(
  •     Panda 2.4 (August 12, 2011(
  •     Panda 2.5 (September 30, 2011(
  •     Panda 2.5.1 (October 9-13th,2011(
  •     Panda 3.0 (October 20, 2011(
  •     Panda 3.1 (November 21,2011(
  •     Panda 3.2 (January 18,2012(
  •     Panda 3.4 (March 23, 2012(
  •     Panda 3.5 (April 19, 2012(
  •     Panda 3.6 (April 27, 2012(
  •     Panda 3.7 (June 8, 2012(
  •     Panda 3.8 (June 25, 2012(
  •     Panda 3.9 (July 24, 2012(

 

עדכון פינגווין

עדכון האלגוריתם "פינגווין" הגיע לעולמנו בתאריך 24 באפריל בשנה הזאת. Google טענו בעת ביצוע העדכון שמדובר בעדכון שנועד לפגוע במיקום של אתרים העוברים על הguidelines של Google. למרות שבפועל נפגעו אלפי אתרים שלא בהכרח עוברים על הguidelines של Google, ונפגעו אלפי אתרים איכותיים ושנועדו עבור גולשי האינטרנט. מדברי Google  על השפעות העדכון: "אתרים אשר נפגעו בעדכון לא ניתנים לזיהוי מהיר כאתרי ספאם, רק לאחר בדיקה מעמיקה של האתר ופעולות האתר. אתרים אלו מבצעים פעולות שלא תמיד מוגדרות כwhite hat SEO; הם דוגלים בשיטות שונות על מנת להטות את תוצאות החיפוש בGoogle".


כאשר אנו בודקים לעומק את תגובת Google, האם המשפטים "white hat SEO" (קידום אתרים בשיטות לפי הguidelines) והמשפט "הם דוגלים בשיטות שונות על מנת להטות את תוצאות החיפוש בGoogle". האם אין מדובר באותו משפט?! האם שיטות קידום אתרים הם לא במטרה להטות את תוצאות החיפוש לטובת האתר שאנו מקדמים?


אז מה עושים לאחר שראינו כי ישנה ירידה בטראפיק מGoogle לאחר סוף אפריל (כלומר האתר נפגע מהעדכון)?


מעכשיו הכלי מבית Google – Google Webmaster Tools, נכנס לתמונה באופן חזק (יכול להיות שזאת הייתה המטרה של Google?). באמצעות הכלי, תוכלו לראות הודעות שGoogle  שולחת עבור בעלי אתרים במידה והאתר שלך חשוד בספאם או בשיטות לא אתיות לקידום אתרים. Google דיווחה כי עדכון "פינגווין" פגע רק ב3.1% מביטוי החיפוש (לשם השוואה, "פנדה" פגע בעדכון הראשון בכ12% מביטוי החיפוש). אך בפועל מדובר בפגיעה בהרבה אתרים לגיטימיים בעלי נפח כניסות רב.


פעולות שונות שחשובות ביותר לאחר עדכון "פינגווין":


-    מעקב כללי – מעתה יש לבדוק על בסיס יום יומי עדכונים ושינויים בחשבון Google Webmaster Tools של האתר. הכלי מאפשר ניתוח נתונים של האתר, מאפשר לקבל הודעות שונות מGoogle אודות האתר, ניתוח נתונים של הופעות האתר ואחוזי הCTR ועוד מרכיבים רבים. מעתה, יש לבדוק את הנתונים ולהתנהג עם פעולות הקידום בהתאם.
-    מעקב קישורים – לאחר עדכון "פינגווין" אנו מבינים יותר ויותר כי קישורים הם עדיין פקטור חשוב אך יכול להיות גם פוגע ביותר. בדקו כיצד מוצגים הקישורים לאתר שלך דרך Google Webmaster Tools, ככל הנראה אם האתר נפגע ישנה בעיה במבנה הקישורים לאתר. זה יכול להיות בעיות רבות כגון: קישורים מאתרים שאינם איכותיים, קישורים רבים מדי לעמוד הבית לעומת עמודים אחרים באתר, קישורים רבים מדי תחת anchor text  דומה. וקיימים עוד מרכיבים רבים אך כולם מותאמים ישירות לפעולות האתר ולכן לא ניתן לנחש אותם. העבודה כיום של אנשי קידום אתרים רבים, עוסקת בעיקר בניתוח הקישורים הקיימים לאתר וכיצד ניתן להתאים אותם לעדכון האחרון של Google.
-    בדקו את תוכן האתר ובניית הקישורים הפנימיים – אם בעבר אנשי קידום אתרים פשוט קישרו מכל תוכן פנימי באתר לעמוד אחר באתר עם הanchor text  שצריך לקדם, כיום זה כבר לא עובד. תחום הUI (User interface) תופס את המקום המרכזי, ומומלץ לקחת איש מקצוע לאתרים בינוניים ומעלה. פעולות איש הUI עוזרות ישירות לפעולות הקידום אתרים ולכן איש מקצוע זה הינו חשוב ביותר. כיום בכל חברת קידום אתרים פועלים אנשי מקצוע מתחום הUI.
-    שינוי שיטות בניית קישורים לאתר – שיטות של הפצת מאמרים באתרי מאמרים ותגובות בבלוגים הם כבר לא שיטות שיעבדו לאחר עדכונים אלו. יש צורך בבניית שיטות בניית קישורים על בסיס יותר "טבעי".


להלן תאריכים וזמנים שפעם הופיעו עדכוני "פנדה" אחרונים (כל המידע נאסף מעדכונים של Google או מעדכונים מאנליסטים אשר עוקבים אחרי עדכוני אלגוריתם):

  • Penguin (April 24, 2012(
  • Penguin 1.1 (May 25, 2012)


על מנת לראות עדכוני אלגוריתם חדשים וכיצד הם משפעים על אתרים (מה השינויים), חברת SEOMoz מציעה דף ייעודי. דף זה מציג מידע על כל עדכון וכיצד הוא בא לידי ביטוי עם הסבר מפורט עד כמה שניתן. וכלי עוד יותר מצחיק מבית אנשי SEOMoz הינו הMOZCAST שהוא כלי חיזוי מזג אוויר, אבל לא של מזג האוויר אלא של עדכוני האלגוריתם בGoogle.

מתעניין בבניית אתר אינטרנט?

מלא את פרטיך לקבלת הצעת מחיר

יכול לעניין אותך: