במאי 2012 פורסמו נתוני מחקר מעמיק שנערך בנוגע לפעילותם של הישראלים במרחב הדיגיטלי. על המחקר ניצח ד"ר יובל דרור, ראש החוג לתואר ראשון בתקשורת דיגיטאלית במכללה למינהל. בין השאר, מחקרו של ד"ר דרור (אשר מומן על ידי חברת Google ישראל), עסק באחד הנושאים המרתקים ביותר בתחום – פעילותם המקוונת של הגולשים הישראלים ברשתות החברתיות. זאת, תוך כדי שימת דגש לא רק על פייסבוק, אלא גם על רשתות נוספות כגון טוויטר, לינקדאין, גוגל פלוס ועוד.
נתוני הסקר היו חד משמעיים. מהמחקר עלה כי כ-64.4% מהגולשים הישראליים משתתפים ברשתות חברתיות באופן פעיל. מדובר על כ-2.65 מיליון גולשים שאינם רק צופים מהצד אלא לוקחים חלק אינטראקטיבי בפעילות ברשתות החברתיות. יתרה מזו, נתוני המחקר הצביעו על כך שכשלושה מכל עשרה ישראלים הנמנים על משתתפים פעילים ברשתות החברתיות עושים זאת לפחות פעם אחת בשבוע.
נשאלת אפוא השאלה – כיצד נתונים אלה מסייעים לנו מבחינת קידום אתרים? ובכן, כידוע, פעילות עסקית אינטרנטית איננה מסתיימת בהקמת אתר או פתיחת פרופיל חברה ברשת חברתית כזו או אחרת. לאחר המהלך הראשוני של הקמת הפלטפורמה האינטרנטית, מגיע שלב השגת הנראות הווירטואלית (On Line Visibility). דהיינו, הפיכת המאמצים המקוונים לכדי תוצאות בשטח שמניבות תעבורת רשת (Traffic) והמרות (Converting).
מה זה למעשה SMO?
קידום ברשתות חברתיות, הידוע בשמו הלועזי – Social Media Optimization (SMO), נחשב על ידי רבים לאחיו הקליל והקצבי של קידום האתרים האורגני (SEO – Search Engine Optimization). זוהי מלאכה אשר מבוססת על שני אלמנטים מרכזיים. ראשית, פעילות ברשתות חברתיות יכולה להיות פלטפורמה נהדרת ליצירת קישורים ותנועה לאתר האינטרנט שלכם. זאת, על בסיס שיתופים לגבי תוכן איכותי באתר, מבצעים רלבנטיים, פוסטים מעניינים, תגובות לגולשים, יצירת דיונים ווירטואליים אשר מחזקים את המותג וכדומה. שנית, קידום ברשתות חברתיות יכול להוביל ישירות לבניית מודעות ברשת, אשר תגדיל את התנועה לאתר היישר ממנועי החיפוש.
בחירת הרשת החברתית המתאימה
כאשר אנחנו מדברים על קידום אתרים ברשתות חברתיות, בדרך כלל עולה שמה של הרשת המפורסמת ביותר – פייסבוק. ואכן, על פי נתונים רשמיים של הרשת החברתית האמריקנית, שפורסמו לאחרונה במגזין הכלכלי "כלכליסט", כ-2.4 מיליון ישראלים עושים בפייסבוק שימוש יום-יומי. מדובר למעשה על כ-60% מכלל המשתמשים ברשת החברתית בישראל.
עם זאת, SMO בישראל איננו מסתיים בפייסבוק. בנייה נכונה של מערך שיווק ברשתות חברתיות חייבת להתייחס גם לרשתות נוספות. למשל רשתות חברתיות בינלאומיות כגון טוויטר הפופולארית, לינקדאין (הרשת החברתית של המגזר העסקי) וגוגל פלוס. בנוסף, חשוב להכיר גם את הרשתות החברתיות הרלבנטיות בישראל דוגמת "דה מרקר קפה" מבית "הארץ" וכו'.
הבחירה ברשת החברתית המתאימה תלויה בראש ובראשונה באתר האינטרנט שאותו אנו מבקשים לקדם. בדומה לקידום אתרים אורגני, גם קידום ברשתות חברתיות מתחיל עם תכנון אסטרטגיה שיווקית. לדוגמה, לעיתים מומלץ להשקיע בכמה רשתות חברתיות במקביל, ולעיתים די בהשקעה ממוקדת ועניינית ברשת חברתית אחת. אפיק הפעולה הנכון חייב להיות מותאם לעסק המדובר.
מה המטרות המרכזיות מאחורי קידום אתרים ברשתות חברתיות?
קידום אתרים ברשתות חברתיות הוא טכניקה שיווקית אשר עומדות מאחוריה מספר מטרות מרכזיות. ראשית, הרשתות החברתיות מאפשרות לבעל העסק ליצור פעילות תומכת בהתנהלותו ברמת השיווק והמכירות. למשל, על בסיס פרסום מבצעים, הנחות לחברי הדף העסקי וכדומה. הרשת החברתית מסייעת ליצירת זיקה בין הגולשים והמותג. בין השאר, על ידי הבדלת המותג ממתחריו והדגשת יתרונותיו היחסיים.
זאת ועוד, רשתות חברתיות עוזרות כמובן לרכוש את אהדתם של הגולשים והן מעניקות להם אופציה קלה ונגישה ליצירת קשר עם החברה. בנוסף, הן משמשות כמובן לדיאלוג מתמיד בין הצדדים אשר מבוסס על תגובות, מענה לשאלות, קישורים רלבנטיים וכיוצא באלה.
פעילות שוטפת ולא "זבנג וגמרנו"
בדומה לכל מאמץ שיווקי, גם קידום אתרים ברשתות חברתיות מבוסס על פעילות שוטפת. דהיינו, אין די ביצירת פרופיל עסקי אלא מוטל על בעל העסק לתפעל את הפרופיל ולמקסם את הצלחתו. זאת, בין השאר על בסיס יצירת קהל אוהדים וניהול דיאלוג מתמיד עמם. למשל, על ידי העלאת עדכונים שוטפים לדף העסקי מבחינת מוצרים, מבצעים, כתבות רלבנטיות וכדומה. כמו כן, פעילות ברשתות חברתיות יכולה להיות גם מחוץ לדף העסקי של החברה. לדוגמה, אם אתם מנהלים אתר אינטרנט אשר עוסק בשיווק תוספי מזון טבעיים, תוכלו לייצר נראות ווירטואלית על ידי השתתפות בדיונים אודות תוספי מזון בדפים פופולאריים ברשת החברתית. השתתפות זו תוכל מצד אחד לחשוף גולשים רבים לאתרכם, ומצד שני להציג אתכם כאוטוריטות בתחום. עניין נוסף הוא חשיבות העדכון השוטף. גולשים נוטים לייחס מקצועיות ורלבנטיות לפרופילים אשר מתעדכנים באופן תדיר. היות וברשתות חברתיות ניתן לראות כל הזמן מהו תאריך העדכון האחרון, הפעילות השוטפת היא קריטית להצלחתו של השיווק בפלטפורמות הללו.
לסיכום,
קידום אתרים ברשתות חברתיות הוא משימה מורכבת ביותר אשר משתנה מעסק לעסק ומרשת חברתית לרשת חברתית. מדובר במלאכה הדורשת קונסיסטנטיות ותנועה מתמדת. אי לכך, בעלי עסקים רבים נעזרים בעניין זה בחברות מקצועיות אשר מתפעלות עבורם את הפרופילים העסקיים ברשת החברתית. כאשר המשימה מבוצעת במקצועיות, קידום ברשתות חברתיות הופך במהירה גם למנוע חשוב מאחורי קידום האתר במנועי החיפוש.