על פי נתונים רשמיים של פייסבוק, כפי שהוצגו בכנס שנערך לאחרונה (נובמבר 2013) בסן פרנסיסקו, פועלים כיום ברחבי העולם כ-25 מיליון דפי פייסבוק עסקיים. המספרים מדברים בעד עצמם, וישראל איננה מאחור. נשאלת אפוא השאלה, האם דף פייסבוק עסקי יכול להחליף אתר אינטרנט ומהי למעשה הדרך הטובה ביותר לזכות בשיווק אפקטיבי ברשת.
ובכן, על מנת לענות על כך נזדקק להרבה יותר מכתבה אחת. עם זאת, החלטנו לפרוש בפניכם את עיקרי הדברים ברשימה קצרה זו. הדוגמאות שיוצגו להלן תשמשנה אותנו כסולת מנופה (מעט אשר מחזיק את המרובה).
אחד מכל עשרה בעלי עסקים בטוח שפייסבוק יכול להחליף את אתר האינטרנט
כולנו מכירים זה מכבר את עוצמתה של פייסבוק, הרשת החברתית המובילה בעולם. עם למעלה ממיליארד משתמשים רשומים, ומיליוני דפים עסקיים, ברור שהתכונה סביב פייסבוק רק מתגברת. לא אחת, כאשר תשאלו מומחים אשר עוסקים בשיווק באינטרנט מה יותר טוב – דף פייסבוק עסקי או אתר אינטרנט – התשובה תהיה "גם וגם". דהיינו, לשלב את היתרונות של אתר אינטרנט עם היתרונות של דף פייסבוק מקצועי. אולם, במידה ואתם מעוניינים לפעול בפלטפורמה אחת, חשוב לזכור כי דף פייסבוק עסקי, מקצועי ושיווקי ככל שיהיה, לא יכול אף פעם להחליף לחלוטין אתר אינטרנט.
ובכן, אם אתם תוהים מדוע, אתם לא לבד. מחקר שנערך על ידי חברת Network Solutions (חברת בת של ענקית השיווק באינטרנט – Web.com), אשר חקר את פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים, מצא כי 9% מכלל העסקים בארה"ב רואים בפייסבוק תחליף מלא לאתר האינטרנט שלהם. אמנם מרבית בעלי העסקים אשר השתתפו במחקר ציינו כי הם מבינים את החשיבות של אתר אינטרנט, אך כאשר אחד מכל עשרה בעלי עסקים מוכן להעביר את מלוא כובד המשקל אל המדיה החברתית, אין זה עניין של מה בכך.
מגבלות פונקציונאליות מבחינת נראות ושימושיות
דיאן בואזו, המייסדת והמנכ"לית של חברת Ability Commerce (חברה אמריקנית מצליחה להקמת חנויות ווירטואליות), התראיינה לאחרונה בנושא למגזין האינטרנטי CIO. לדבריה, "אמנם דפים עסקיים בפייסבוק ימשיכו לצמוח ולהשתפר, אך שיווק ברשתות חברתיות לעולם לא יחליף עבודה מקצועית של אתר אינטרנט מול מנועי החיפוש".
למשל, בתחום החנויות הווירטואליות, פייסבוק איננה מסוגלת להשתוות לממשק משתמש גרפי המותאם באופן ספציפי לקהל היעד. "לכל היותר, חנות ווירטואלית בפייסבוק יכולה להציג פריטים נבחרים מקולקציה חדשה, לקדם מבצעים אטרקטיביים או ליצור באז תקשורתי בנושאים מסוימים", מציינת בואזו, "בסופו של היום, הפיצ'רים אשר פתוחים בפני חנות ווירטואלית שפועלת באתר פרטי הם רבים ומגוונים – ובעיקר, מעוצבים ברמת קסטום מייד".
אלמנט נוסף שיש לשים לב אליו הוא שדף עסקי בפייסבוק הוא בסופו של היום פלטפורמה עליה ניתן להלביש את המסרים השיווקיים. לא מדובר באתר אינטרנט אשר בעל העסק שולט על הנראות שלו אלא על מעין תבנית מוכתבת מראש. כפועל יוצא מכך, כאשר פייסבוק מחליטה לשנות את המראה של התבנית, או כשהיא קובעת סוגיות שונות לגבי אבטחת מידע או שמירה על פרטיות, כל בעלי העסקים חייבים "להתיישר לפי הקו".
עוד כמה דברים שחשוב לדעת
יתרה מכך, ישנן פעולות מסוימות בדף העסקי אשר עלולות להביא לכך שפייסבוק תחליט לסגור את העמוד. בניגוד לאתר אינטרנט אשר יהיה באוויר ללא בעיות, בעלי עסקים אשר מסתמכים רק על פייסבוק צריכים לעמוד בתקנון מחמיר. ובכן, אם זה לא מספיק, הנה כמה חסרונות מרכזיים של דפים עסקיים ברשת החברתית לעומת אתר אינטרנט פרטי:
1.פונקציונאליות מוגבלת – לעומת אתר אינטרנט, הפונקציונאליות של דפים עסקיים בפייסבוק עדיין חסרה ומוגבלת.
2.העדר שליטה מלאה על אופן הצגת המידע – בעל הדף העסקי איננו יכול לשלוט באופן מלא על הצורה הוויזואלית שבה המידע מוצג לגולשים.
3.רמת אנליזה נמוכה – פייסבוק מספקת אמנם מידע אנליטי על דפים עסקיים, אך אין מה להשוות אותו לרמת האנליזה אשר מתאפשרת בניתוח תעבורת רשת באתר אינטרנט.
4.פייסבוק פופולארית היום, ומה הלאה – נכון, פייסבוק היא רשת חברתית פופולארית מאד בימינו. אולם, מדובר גם במעין טרנד אשר יכול בשלב מסוים לחלוף ו/או לשנות צורה לחלוטין. אי לכך, בניית מוניטין ומותג במרחב הווירטואלי נעשית בדרך כלל אך ורק בזכות אתר אינטרנט פרטי.
לסיכום,
ניהול נכון של דף עסקי ברשת חברתית פופולארית כמו פייסבוק הוא בהחלט צעד שיווקי חשוב עבור מי שמבין את הכוח שעומד מאחורי הפלטפורמות הללו במרחב המקוון. הקשר הישיר עם הלקוחות, האפשרות להשיק בקלות מבצעים עדכניים, היכולת ליצור באז תקשורתי, האפשרות לפרסם באופן ממוקד לקהלים מפולחים הם רק קצת מיתרונותיה של פייסבוק מבחינה עסקית. עם זאת, ולמרות יכולותיה המדהימות, פייסבוק עדיין לא מהווה תחליף הולם לאתר אינטרנט.
ואכן, מומחים אשר עוסקים בשיווק באינטרנט יודעים היטב להסביר כי אין כמו אתר מעוצב בהתאמה אישית בכדי למשוך לקוחות פוטנציאליים וליהנות מהמרות איכותיות. לסיכום, הדרך הנכונה לפעול היא על ידי הקמת אתר אינטרנט אשר מתממשק עם דף עסקי בפייסבוק. קרי, "גם וגם". בכל מקרה, אם אתם מתלבטים בין האחד לשני – בדרך כלל כדאי להתחיל עם בניית אתר מותאם אישית ולהמשיך לאחר מכן לחיבורו אל רשתות חברתיות.