כל הדברים שצריך לדעת לפני שבונים אתר אינטרנט

שאנו ניגשים לבנות אתר, הדבר הראשון אשר חשוב להבין היינו באיזה סוג אתר מדובר. כמו בעולם הרכב(אותו אני מרבה להקביל במאמריי), גם בעולם בניית האתרים קיימים המון סוגים של אתרים אשר ניתן לרכז למספר קטגוריות מרכזיות.
 

איזה אתר אנו רוצים לבנות?

פרויקט בפיתוח יעודי (StartUp)

רבים(חברים, מכרים ואף זרים מוחלטים) ניגשים אליי ביום יום בשאלה ספק הצהרה כי "מצאו רעיון גאוני לאתר אינטרנט, אם אנחנו מפתחים אותו אנחנו נהיים מליונרים”. על אף ההצעות המפתות מעשרות אנשים וההזדמנות הבלעדית להיות מליונר, אני מרבה לסרב לשותפות בפרויקטים אלו.
 
ובכן למה? התשובה ברורה.
הקמת פרויקט בפיתוח יעודי לא מבטיחה הצלחה.
 
יש להבין, אין בן אדם בעולם שרוצה בהצלחת לקוחותיו יותר ממני, ולכן אני מטיף, מעדכן ואף מקדם את ההבנה שלהם כי פרויקטים בהתאמה אישית אינו עניין זול ודורש הרבה תשומת לב, השקעה ממושכת ומוטיבציה על ידי הלקוח והספק כאחד. נכון, גישה זאת מונעת ממני המון פרויקטים, אך באופן אישי אני מרגיש כי באם הלקוח השקיע ממיטב כספו אך הפרויקט צפוי לכישלון, אני מעדיף לא לקחת את הפרויקט.
 
אז לאחר הקדמה מתובלנת בציניות עוקצנית, מה אמליץ ליזמים המעוניינים להקים סטארט אפ:
 
  • ייעוץ ייעוץ ייעוץ – בחנו את הרעיון עם המומחים, קבלו חוות דעת על פיתוח ראשוני ועתידי של המוצר ותכננו את השלבים מתוך הבנה כי ההוצאות לא נגמרות בהקמה בלבד.
  • תשתית – בחרו תשתית נכונה, מומלץ על שפת פיתוח אופן סורס כגון PHP, שכן עלויות האחסון העתידיות יהיו זולות משמעותית.
  • ספק עם ניסיון – מובן מראש כי מעטים הספקים עם ניסיון בפיתוח המוצר שלכם, מכיוון שמדובר במוצר ייחודי שכן הוא STARTUP – אך עם זאת, נסו למצוא מישהו שבנה אתרים מורכבים במיוחד ולגופים בעלי וותק.
 
 
בניית אתר בפיתוח ייעודי
 
 

חנות אינטרנטית

לא רק קטלוג מוצרים
הדוגמא הפופולרית ביותר לעסקים המעוניינים למכור דרך האינטרנט היינה בניית אתר חנות. על פניו דוגמא טריוויאלית, אך אם נתעמק, נבין כי בתוך עולם התוכן של החנויות האינטרנטיות קיימים מספר מאפיינים בולטים המהווים חשיבות בעת הגדרה של אתר כחנות.
 
ובכן, קחו לדוגמא חנות קלאסית המוקמת היום במגוון חברות בניית אתרים: קטלוג מוצרים הכולל קטגוריות, עמוד מוצר הכולל גלרייה ומלל, מצגת מבצעים ומספר פיצ'רים לניהול הקשר עם הלקוח.
 
על פניו נשמע מספק, לא?
לא.
אנו מציגים גישה מעט(הרבה) שונה
 
בניית חנות אינטרנטית אינה נמדדת בתצוגת המוצר ללקוח, אלא בביצועיי החנות והמכירות בפועל. מדידת ביצועי החנות, אינה עניין של מה בכך ולכן אנו משתמשים במגוון כלים מתקדמים לבדיקת הביצועים וההמרות מגולש ללקוח בפועל.
 
בין הכלים עליהם אנו ממליצים ומשתמשים בעבור לקוחותינו ניתן למצוא את המוצרים הבאים:
 
  • Google Analytics – המוצר המרכזי לבדיקת ביצועי האתר – בלעדיו אנו חסרי כל מושג על ביצועי האתר והחנות בפועל.
  • DigitalShop V7 – מוצר מדף אשר פיתחנו המודד את המכירות, מול הצפיות, מול הכניסות הייחודיות, מול זמן השהייה וכוליי וכוליי – אנו נמליץ לכל לקוח להשתמש במערכת זאת, אך כפי שכבר הבנתם, אנחנו משוחדים בעניין זה.
  • Google Console – או בשמו היותר וותיק Webmaster tools – מוצר המודד את ביצועיי השיווק של האתר במנוע החיפוש גוגל – חובה לכל בעל אתר המעוניין לקדם ולשווק באופן אורגני.
 
 

אתר תדמית

מה חשוב לדעת שבונים אתר תדמית?
מלבד עיצוב ייחודי, תוכן איכותי ומוצר ניהול מושלם, אנו ממליצים לבדוק מספר נושאים כאשר בונים אתר תדמית:
 
  • התאמה לטלפונים ניידים - כבר ידוע לכל ואף מוכך סטטיסטית כי 50% ואף יותר מהתנועה מגיעה מהמובייל – בדקו תאימות מלאה לפני עליית האתר לאוויר.
     
  • ניהול מוניטין – תחום עולה בשנים האחרונות כולל ניהול מוניטין אינטרנטי בגוגל – חשוב לבדוק כי האתר יופיע ויקודם בכל הווראציות של שם המותג לנוחות איתור ע"י הלקוח.
     
  • רישום בגוגל עסקים – רישום האתר והעסק בגוגל עסקים היינו עניין טריוויאלי הדורש מספר דקות אך חשוב ביותר בעת הקמת האתר.
     
  • דומיין קל ונוח ללקוח – אל תשכחו, בשלב הראשון לפני הקמת האתר, רכשו דומיין קל ונוח לכתיבה ע"י הלקוח (כמה שיותר קצר, כך יותר נוח ללקוח).
 
 

בחירת מערכת ניהול תוכן

סביבת פיתוח אתר OPEN SOURCE מול מערכת סגורה

 
נושא נוסף אשר נתקלתי בו פעמים רבות בפגישותיי עם לקוחות פוטנציאלים כולל את בחירת מערכת ההפעלה לאתר האינטרנט. 
 
המערכת הפופולרית WordPress תופסת תאוצה ואיתה מגיעה מודעות לפיתוח OpenSource המתלווה בסט אמונות קולקל המוחדר לרוב הלקוחות ע"י מתכנתים או חברות בניית אתרים המשווקות את המערכת החינמית הנ"ל.
 
ע"מ להמחיש את הייתרונות מול החסרונות של מערכת הפעלה זאת, קחו לדוגמא את מערכת WINDOWS מול מערכת LINUX – מערכת WINDOWS מבית מייקרוסופט היינה הפופולרית בעולם, בעקבות כך שחברת מייקרוסופט עומדת מאחורי המוצר ומספקת תמיכה ושירות ללקוחות בשיפור המוצר התמידי. לעומת זאת, ע"י תכנתים, מערכת לינוקס היינה מערכת המסוגלת לספק מגוון שירותים ומועדפת לניהול שרתים.
 
חוסר התמיכה במערכת לינוקס גורם למערכת להיות לא שמישה מבחינת המון לקוחות קצה ולכן מערכת ה"קוד הסגור" Windows עדיין המערכת הפופולרית ביותר המשמשת ארגונים, חברות ומשתמשים פרטיים בכל העולם.
 
הצורך במוצר איכותי הכולל עדכונים שוטפים וחברה המגבה את איכות המוצר ונוחות השימוש בו אינו בר תחליף, לכן מערכות OpenSource תמיד ישארו האופצייה הזולה אך הפחות איכותית מבחינת הלקוח הסופי.
 
 

עלויות בניית אתר

איך מתמחרים אתר?

החלק המעניין את רוב הלקוחות הניגשים אליי, כמה יעלה לי? כמו סוגי האתרים, גם תמחור הפרויקט נקבע ע"פ מספר פרמטרים הנגזרים ממבנה האתר.
 

עיצוב אתר האינטרנט – טמפלייט מול התאמה אישית

עיצוב האתר מתחלק ל-2 אפשרויות – טמפלייט(עיצוב קנוי ומוכן) ועיצוב בהתאמה אישית. כאשר רוכשים טמפלייט, אנו מייבאים עיצוב מוכן אשר נדרשת בו התאמה לצרכי הלקוח. כאשר אנו מבצעים עיצוב בהתאמה אישית, אנו מעצבים בפוטושופ את העיצוב מהפיקסל הראשון בהתאמה לצרכי המותג אותו אנו מאפיינים – מיותר לציין כי עיצוב בהתאמה אישית יקר משמעותית מטמפלייט(תבנית) מוכנה, מתוך הבנה כי שעות העבודה והגמישות הניתנת יוצרים ייתרון משמעותי.
 

שעות פיתוח האתר – כמה עדכונים צריך במערכת

רוב, אם לא כל חברות בניית האתרים עובדות עם מערכות תוכן מוכנות. אין טעם בפיתוח מחדש של מערכת ע"פ כל לקוח ולכן קיים בסיס רחב הכולל מגוון אפשרויות עליהן בונים ומפתחים פיצ'רים בהתאמה לדרישות. ככל שההתאמה של מערכת התוכן תהיה רחבה יותר, כך יתארכו שעות הפיתוח בפרויקט ותקציב הפרויקט יגדל.
 

גודל הלקוח – צורך במוצר איכותי ללא רבב

לרבים נקודה זאת נשמעת לא הגיונית ואף באים אלי בשאלה, כולם לא מקבלים את אותה איכות? ובכן לא. כאשר אנו ניגשים למוצר של מותג בין לאומי, אנו מאפיינים את התחרות בשוק מול חברות בניית אתרים בינלאומיות ולכן המוצר המוגמר יתחרה בשווקים מעודכנים יותר, תחרותיים יותר בהם המשמעות לפרטים הקטנים היינה חיונית לתדמית המותג.
 
 
 
שיווק האתר שלך
 
 
 
 

שיווק האתר שלך

קידום אורגני או PPC

אחרי שסקרנו את המאפיינים הנדרשים בתהליך בניית אתר אינטרנט, נתחיל לחשב את העלויות השוטפות שצפויות לאחר עלייתו. שיווק ללא ספק מהווה חלק מרכזי ואף עיקרי בעלויות החודשיות ונגזר מהיקף החשיפה הרצויה.
 
כאשר אנו ניגשים לבניית תוכנית שיווק, ניתן לפלג את הנושא ל-2 קטגוריות:
 
קידום אורגני – כשמו כן הוא – קידום באופן "טבעי" במנוע החיפוש גוגל – ללא תשלום ישיר לתאגיד החיפוש או השקעה כספית במערכת GOOGLE ADWORDS.
 
קידום ממומן – תשלום לגוגל ע"פ החשיפה הרצויה – התחום המרכזי ביותר לחשיפה מיידית, קרוי גם PPC – ראשי תיבות של PAY PER CLICK – המסמל את התשלום על כל הקלקה על המודעה שלכם וכניסה לאתרכם.
 
חשוב לדעת!
בחירת קמפיין השיווק הנכון תלוי בתקופה בה אנו רוצים לראות תוצאות. 
 
ההבדל העיקרי בין קידום אורגני לקידום ממומן הוא בתקופה בה אנו בונים את תוכנית השיווק שלנו. שיווק ממומן מאפשר קבלת תוצאות מיידיות והעלאת קמפיין בתוך מספר שעות לגוגל. קידום אורגני מאפשר בניית תוכנית שיווק ארוכת טווח היעילה יותר מבחינת כמויות הגולשים וניצול התקציב(עד 70% יותר יעילה משיווק ממומן).
 
עלויות השיווק בקידום ממומן נגזרות מתקציב הלקוח ואינן מוגבלות בתקציב מינמלי. לעומת זאת, בקידום אורגני, העלות נקבעת ע"פ התחרותיות בתחום אותו מקדמים וכמות שעות העבודה הנדרשות להתברגות בראש תוצאות החיפוש.
 
 
 

עלויות תחזוקת אתר

כמה איך ולמה?

בנינו אתר, עלינו לאוויר ועכשיו אנחנו רוצים לדעת מה המחיר הנכון לשלם על התחזוקה שלו. כמו בשלבים הקודמים, גם פה הנושא סובב סביב מספר מאפיינים עיקריים:
 
  • נפח אחסון – מהו נפח השימוש באתר – נגזר מכמות הקבצים המאוחסנים בשרת, בדרך כלל קבצי מדיה(כגון תמונות ו-וידאו) ישקלו יותר ולכן אתרים קטלוגים עם מספר מוצרים רב דורשים נפח אחסון גדול יותר שמייקר את העלויות.
  • תעבורה חודשית – מה היא התנועה הצפוייה לאתר האינטרנט – נגזרת של כמות הגולשים החודשיים המבקרים באתר – אתר עם פעילות גדולה יותר ידרוש חיבור אינטרנט מהיר יותר לשרת המאפשר תעבורת גולשים גדולה יותר וזמינות או שרידות ייעודית.
  • הסכם SLA – ראשי תיבות של Service Level Agreement – חוזה זה מאפשר ללקוח לרכוש בנק שעות חודשי לתמיכה ועדכון התכנים, המודולים ומבנה האתר – מחירו תלוי בכמות השעות החודשיות הנדרשות לביצוע העבודה.
 

תוכן האתר

כמו באומנות ובאמנות, גם כתיבת התוכן היינה אומנות בפניי עצמה. אם הגעת לסוף המאמר, סימן שהוא ריתק אותך, עניין אותך ואף תרם לך מקצועית בשלב הבא בהקמת האתר שלך. לאחר הקמת האתר, שכור כותב תוכן איכותי בעל מוניטין ושלם ממיטב כספך, כי איך אומרים אצלנו בברנז'ה "התוכן הוא המלך".

מתעניין בבניית אתר אינטרנט?

מלא את פרטיך לקבלת הצעת מחיר

יכול לעניין אותך: