אזעקות נשמעות בכל רחבי הארץ, לוחמי צה"ל מצויים עמוק בשטח רצועת עזה, ודיווחי החדשות אינם מפסיקים להגיע. זוהי בדיוק התקופה שבה רשת האינטרנט, אשר הפכה בשנים האחרונות לתופעה הנטועה עמוק באורח חיינו, הופכת לרלבנטית יותר ויותר.
"בשעת חירום, אזרחים רבים פונים לרשת בכדי לממש צרכים שונים", קובע ד"ר חנן נווה, ראש בית הספר לתקשורת במכללה האקדמית ספיר. ד"ר נווה, במחקר מיוחד במינו (וכמעט נדיר במחוזותינו) אשר פורסם על ידו בפברואר 2008, התייחס ארוכות למאפיינים של גלישת האינטרנט בישראל בתקופות מלחמה.
בין צוק איתן למלחמה בבלקן
לדבריו, לא רק שגלישה באינטרנט היא תופעה מחקרית מעניינת בעתות מלחמה, אלא שהיא חוצה מדינות ומגזרים. ד"ר נווה מציין במאמרו כי נתונים בעלי דמיון רב נמצאו במחקרי תקשורת אשר בחנו תעבורת רשת בסמוך למלחמה בבלקן בשנות ה-90, לאחר אירועי 11 בספטמבר, במהלך המלחמה בעיראק, ואפילו בעקבות אירועים שאינם מלחמתיים כגון הוריקן קטרינה. ובכן, ישראל איננה שונה. מחקרו של ד"ר נווה אשר בחן את תעבורת הגולשים ברשת בישראל בזמן מלחמת לבנון השנייה, שפך אור על האופן שבו אנו צורכים מידע ושירותים ברשת כאשר התותחים רועמים והמוזות שותקות.
החוקר אמנם בחן את הנושא מבחינה רגשית, ובדק כיצד גולשים ישראלים מצאו ברשת קרקע חברתית לשיתוף חוויות ותמיכה נפשית, אך הדברים ברורים כמובן גם באספקט העסקי. במילים פשוטות, יכולתה של הרשת להפוך עסקים לזמינים גם כאשר בעליהם נאלצים לשהות עם בני משפחתם במרחב המוגן, מעידה פעם נוספת על החשיבות אשר טמונה בהקמת אתר אינטרנט.
מחנויות ווירטואליות ועד משלוחי מסעדות
בואו נבחן את הנושא בנוגע לפעילות רשתות שיווק מזון ברשת האינטרנט בזמן מלחמה. במאמר שפורסם לפני מספר ימים במגזין הכלכלי "דה מרקר" (19.7.2014), דווח כי רשתות מזון אשר מפעילות גם פלטפורמת רכישה מקוונת רשמו עלייה של כ-40% בהיקף ההזמנות באינטרנט במהלך ימי המבצע. כמו כן, הנתונים הצביעו על כך שהעלייה בשיעור המכירות המקוונות גברה ככל שהאזור סמוך יותר לגדר.
במחוז הדרום, היכן שהסכנה לצאת מהבית הפכה למוחשית במיוחד, רשתות מזון אשר מפעילות חנות וירטואלית רשמו עלייה של כ-70% ביחס לחודש הקודם. חלקן אף דיווחו שהן נדרשו להגביר את מערך כוח האדם של השליחים בכדי לעמוד בעומס ובביקוש.
תמונה זהה מתגבשת גם בענף המסעדנות. על פי דברים שנאמרו על ידי מנכ"ל אתר המשלוחים משלוחה, מר דניאל רחמים, ניתן לראות עלייה של ממש בכמות ההזמנות באמצעות האינטרנט מאז שהחלו האזעקות. בהתחשב בעובדה שמסעדות מציינות ירידה חסרת תקדים בהיקף ההכנסות (בשיעור של כ-30%-40%), אין ספק שכוחה של הרשת בוהק כמו יירוט של כיפת ברזל בשמיים.
במילים פשוטות, אפשר לראות בנקל כי הקמת אתר אינטרנט לעסק איננה רק עניין אשר מסייע להגדלת הפעילות הפיננסית בעתות שגרה. למעשה, ישנן סיטואציות רבות בהן חנות וירטואלית או עסק אינטרנטי מציגים תפוקה מרשימה כאשר פלטפורמות "מסורתיות" נותרות מאחור.
אתר אינטרנט עסקי ולא רק בזמן מלחמה
ראשית, בעלי עסקים אשר מפעילים שלוחה מקוונת נהנים מכך שעסקם איננו מפסיק לפעול גם מחוץ לשעות הפעילות המסודרות. כמו כן, אתר אינטרנט עסקי מאפשר להציג לגולשים מידע רלבנטי באופן מודולארי תוך כדי הדגשת אלמנטים מסוימים. למשל, כאשר בעל העסק מעוניין לקדם מבצע ייחודי (לצורך הדוגמה – הנחה מיוחדת בשל מבצע "צוק איתן" לתושבי הדרום), או במידה וישנה מגמה עדכנית אשר יש להתייחס אליה (השקת מוצר חדש לכבוד תקופת החגים באתר אינטרנט תיירותי).
חנות אינטרנטית מאפשרת לבעל העסק גם להציע את מרכולתו ברמת 24/7 ללא תלות בשעות פתיחה וסגירה. לקוחות אשר מעוניינים לקבל מידע נוסף יכולים ליצור קשר ישיר עם העסק בכל שעה (ועל בסיס מילוי טופס פנייה המגיע ישירות למייל הרלבנטי).
יתרון חשוב נוסף של רשת האינטרנט טמון ביכולתה להתאים את עצמה לעיתים המשתנים בקלות וללא השקעה רבה. בניגוד לעסקים אשר הצלחתם השנתית תלויה בפרמטרים שאינם קשורים אליהם ישירות (כגון מזג אוויר או מבצע צבאי), אתר אינטרנט עסקי זמין לטובת הגולשים באופן רציף וללא תקלות. זאת ועוד, יותר ויותר ישראלים הגבירו בשנים האחרונות את פעילותם ברשת ומוצאים באינטרנט כתובת לאיתור מידע, שירותים ומוצרים.
פרויקט מיוחד אשר פורסם במגזין הכלכלי "גלובס" (מרץ 2014) לא מותיר מקום לפרשנות. על פי המחקר שנערך על ידי המומחים הכלכליים של גלובס, בעזרת נתונים רשמיים של היקף הרכישות בישראל בכרטיסי אשראי, רכישות און ליין זינקו בשנת 2013 לסכום של כארבעה מיליארד שקלים. זאת, לעומת כשני מיליארד שקלים (בלבד) שנתיים קודם לכן.
בסופו של יום.
במהלך הלחימה במבצע צוק איתן, חלו שינויים משמעותיים באופן שבו ישראלים צורכים שירותים ומוצרים. בין השאר, בולט במיוחד תפקידה של הרשת כאזור מסחרי מפורז הנהנה משקט ללא אזעקות. למעשה, זמינותה של הרשת בזמן הלחימה מעידה לא רק על המשמעות העסקית הרבה שיש לאתר אינטרנט בעתות משבר. קרי, אתר אינטרנט עסקי, אשר מקודם במילות המפתח המתאימות ופונה בדיוק לקהל היעד הרלבנטי, מרחיב באופן משמעותי את הנראות של העסק ומשפר ברמה ניכרת את מחזורו הפיננסי.