כתיבת אפיון לבניית אתר אינטרנט

השלב הראשון בעת בניית אתר אינטרנט עובר דרך האפיון מקצועי. אך איך כותבים אפיון כזה? ומה הם הדרישות ממסמך טכני ומסמך עיוני? בכתבה הבאה סקרנו את הדרך הנכונה לכתוב אפיון לבניית אתר אינטרנט.

כשניגשים לכתוב אפיון לאתר אינטרנט יש להגדיר תחילה את סוג האתר אותו אנו מעוניינים לבנות. בעוד אתרי תדמית ישימו יותר דגש על הצד העיצובי באפיון, במערכות מידע וחנויות וירטואליות יעמיקו בפרטים הטכנים ובהיבטים הקשורים לחווית המשתמש באתר.

אפיון לאתרי תדמית

בעת כתיבת אפיון לאתרי תדמית, נאפיין מספר נקודות עליהן צריך לעבור על מנת לבנות את האתר בצורה הראויה ביותר:

  • בריף עיצובי
    הבריף העיצובי של הפרויקט המשויך לנושא עיצוב האתר, נדרש להכיל מספר אלמנטים גראפים אותם נאפיין במילים באמצעות מסמך הבריף העיצובי. בראשית הבריף, נצרף למסמך קבצים כמו לוגו, פולדרים(במידה ויש) וכל חומר פרסומי של החברה או המוצר המוצגים באתר. לאחר מכן נגדיר את הצבעים הבולטים באתר(לדוגמא: אם הלוגו שלנו ירוק וכחול – נגדיר את הצבעים הבולטים באתר כירוק וכחול), מעבר לצבעים ולהגדרות העיצוב, נהוג לתת מספר אתרים לדוגמא לכיוון בו העיצוב צריך להתבצע על מנת לספק למעצב האתר "כיוון" בנוגע לנראות האתר הכללית.

  • ממשק משתמש UI UX
    אפיון ממשק המשתמש הינו חלק מאתגר אך בר ביצוע לבעלי ידע בסיסי בPOWERPOINT. בשלב זה, נגדיר מה הם האלמנטים אשר צריכים להופיע בכל מסך באתר, את הצורה והגודל בהן יופיעו ואת הסדר של האלמנטים בתפריט. לחלופין, ניתן לשרטט את ממשק המשתמש על דף, לצלם ולצרף לאפיון. שימו לב כי אפיון ממשק משתמש אינו עיצוב ממשק משתמש ולכן אמור לתת רק את התחושה הבסיסית של איך צריך להיות מאופיין הממשק.

  • עץ אתר / מפת אתר
    עץ האתר כולל את ההיררכייה בה מסודרים הדפים באתר ברשימה. לדוגמא, עץ אתר סטנדרטי צריך להיכתב בצורה כזאת:

    עץ נושאים לאפיון אתר אינטרנט  

 

אפיון למערכות מידע

בשונה מאפיונים אחרים, אפיון למערכת מידע מתבסס ברובו על אפיון פונקציונלי של המודולים והפיצ'רים בפרויקט. בעת כתיבת האפיון, ננסה להסביר במילים כל פונקציונליות המוצגת בפרויקט.

להלן דוגמא לאפיון מודול בפרויקט:

  • שם המודול: קטלוג מוצרים
    תיאור המודול: במודול זה קיימות קטגוריות לסידור המוצרים. בקטגוריה תוצג האפשרות של סינון המוצרים לפי מותג, לפי טווח מחירים ולפי תת קטגוריה.

על ידי סידור המודולים והתיאורים שלהם בטבלה, ניתן ליצור היררכייה ברורה של המודולים באתר. יש לפרט כמה שיותר על השימושים של המודול וקהל היעד הרלוונטי על מנת לתת לצוות הטכני את התמונה המלאה של כל מודול באתר.

 

אפיון לחנויות וירטואליות

בדומה לאפיון מערכות מידע, גם בתחום האפיון לחנויות וירטואליות ניתן לראות תוכן מבוסס מודולים ופיצ'רים. כמו בפסקה הקודמת יש לסדר אותם בטבלה על מנת ליצור תצוגה אופטימלית.

אפיון לדוגמא למודולים בחנות וירטואלית:

אפיון למודול קטלוג מוצרים

מודול קטלוג המוצרים מאפשר הוספה, עריכה ומחיקת מוצרים מאתר האינטרנט. המודול מאפשר סיווג מוצרים על פי מותגים וקטגוריות שונות והצגתם באתר. המודול מאפשר צירוף גלריית תמונות אישית לכל מוצר, צירוף סרטון וידאו לכל מוצר, הזנת מידע של מאפיינים כלליים, רכישה מרובה של יחידות מאותו פריט, רכישה של הפריט בצבעים ובסוגים שונים, הוספת תוכן כללי על המוצר וכפתור הוספה לסל הקניות(כולל רכישה).

מערכת הניהול מאפשרת ניהול רשימה "חכמה" עם האפשרויות הבאות

סימון מוצרים ב checkbox – מחיקה, ארכיון, העברה בין קטגוריות
עריכה מהירה של הרשימה
שינוי מיקום Dragn & drop ברשימה
שכפול מוצר בלחיצת כפתור

אפיון למודול קטגוריות מוצרים

קטגוריות המוצרים מאפשרות יצירה של קטגוריות ותת קטגוריות עד 4 רמות שונות. הקטגוריות מאפשרות קביעת מוצרים על פי מותג, טווח מחירים(שיוך ידנית), נושא וכיו"ב. המערכת אינה מגבילה למספר הקטגוריות או תת הקטגוריות ומאפשרת לבחור את הקטגוריות המופיעות לגולשים באמצעות מודול התפריט הדינמי.

כחלק מאפשרויות המודול ניתן למצוא את הפיצ'רים הבאים:

הוספת תגית על תמונה מוצר(מבצע / טקסט אחר)
סינון טווח מחירים
סינון על פי יצרנים
קטגוריית מבצעים
שינוי תצוגה
מיון ע"פ מאפיינים:  שם / מחיר / תאריך יצירה
כמות מוצרים מוצגת בעמוד
תצוגה מקדימה בעמוד קטגוריה
מוצרים שנצפו לאחרונה

 

לסיכום, אפיון בניית אתר אינטרנט הינו תהליך בו נידרש לספק מידע אודות הפונקציונליות, התוכן, הגראפיקה והמיתוג של האתר באמצעות מספר שלבים פשוטים אותם יכול לבצע כל בעל ידע בסיסי באינטרנט.

מתעניין בבניית אתר אינטרנט?

מלא את פרטיך לקבלת הצעת מחיר

יכול לעניין אותך: