על פי מאמר שפורסם לאחרונה במגזין הכלכלי "גלובס", בחצי השנה הראשונה של שנת 2013, כ-80% מהישראלים ביצעו לפחות רכישה אחת ברשת. תוצאות הסקר, אשר נערך עבור גוגל ישראל על ידי מכון שילוב מילוורד בראון, הצביעו על כך שכ-60% מהישראלים היו מוכנים לשלם 5% יותר במידה והאתר היה פועל בעברית.
אופנה, גדג'טים, מוצרי חשמל, מוצרי אלקטרוניקה, ספרות, מוסיקה, תרבות, מזון, תכשיטים, אופניים, מוצרי דפוס ואפילו וויטמינים. You name it. בכל העולם, וכמובן שגם בישראל, רכישות ווירטואליות באמצעות רשת האינטרנט הפכו לאופציה הראשונה שעומדת בפני הצרכן. כפועל יוצא מכך, ניתן לראות עלייה ניכרת במספר החנויות הווירטואליות שפועלות במרחב המקוון.
יתרונותיה של החנות הווירטואלית
חנות ווירטואלית, או בשמה הלועזי – E-Commerce, היא אתר אינטרנט שמציע לגולשים לבצע רכישות של מוצרים ושירותים און-ליין. בלחיצת כפתור (או מגע יד), ובדרך כלל באמצעות כרטיס אשראי, ניתן לרכוש בחנויות ווירטואליות כמעט הכל. ישנם אפילו תחומים שבהם כניסתן של החנויות הווירטואליות לשוק שינתה מקצה לקצה את הענף המדובר. למשל, בזכות חיסכון בהוצאות כגון שכירות, חשמל, ארנונה וכו', חנויות ווירטואליות מציעות מוצרים במחירים תחרותיים במיוחד. כפועל יוצא מכך, ניתן לראות ירידת מחירים משמעותית גם מחוץ למרחב האינטרנטי. נשאלת אפוא השאלה, איך בונים חנות ווירטואלית מנצחת? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. הנה כמה טיפים שכדאי להפנים בדרך אל הארץ המובטחת.
להבין מהי החנות המדוברת ומה מטרותיה
חנות ווירטואלית היא בראש ובראשונה אתר אינטרנט. כמו בכל תהליכי הקמת אתר אינטרנט, גם בבניית חנות ווירטואלית חשוב לערוך שלבים מקדימים של אפיון ומחקר. בעל החנות הווירטואלית, ביחד עם חברת בניית אתרים, עורכים אפיון אתר מדוקדק של החנות על בסיס מטרותיה, מוצריה, שירותיה, לקוחותיה ומסריה השיווקיים. כמו כן, יש לבדוק היטב איך מתנהל השוק המסוים ברשת האינטרנט. מומלץ בדרך כלל להיכנס למספר אתרים מתחרים ולשאוב מהם רעיונות.
בדומה לחנות בעולם הגשמי, גם חנות ווירטואלית מציעה מוצרים ושירותים בעלי דרגות ביקוש שונות. בשלב האפיון, נערך גם מחקר מילות מפתח. זהו מחקר אינטרנטי אשר בודק מהם ביטויי החיפוש הנפוצים ביותר בענף המסוים. למחקר מילות מפתח שתי מטרות מרכזיות. ראשית, הוא טומן בחובו תשובות רבות לגבי הצלחת קידום אתרים ונראות ברשת. שנית, מחקר מילות מפתח יכול לסייע בחלוקת מוצרי ושירותי החנות לקטגוריות ותתי-קטגוריות. זאת, בהתאם להיקפי חיפושים רלבנטיים.
עיצוב ממשק משתמש גרפי נכון
ממשק משתמש גרפי (GUI) הוא התצוגה הגרפית שמוצגת לפני הגולשים שמגיעים לחנות הווירטואלית. אי לכך, שלב עיצובו של ממשק המשתמש הגרפי, הנוגע כמובן גם לשלב העיצוב הכללי של החנות הווירטואלית, חייב להיות מדויק ומהודק. בשלב זה, יש להכיר היטב את הגולשים הפוטנציאליים ולא רק מבחינת ביטויי מפתח וחיפושים נפוצים.
למשל, מחקרי אינטרנט רבים הצביעו על כך שגולשים מצפים להגיע לדף המתאים להם בתוך 3-4 הקלקות לכל היותר. כאשר מדובר על חנות ווירטואלית, עם מגוון עשיר של מוצרים, ממשק המשתמש הגרפי חייב לתת לכך מענה. זאת, על בסיס פרמטרים רבים כגון תפריטים מדויקים, תמונות במקומות הנכונים, מפרטים מסודרים וחשוב מכל – מנוע חיפוש פנימי יעיל. הניווט המהיר הוא אלמנט קריטי מעין כמוהו בהקמת חנות ווירטואלית. מטרת העל בעיצוב ממשק משתמש גרפי לחנות מקוונת היא להביא את הגולש במספר ההקלקות הקצר ביותר אל המוצר שאותו הוא מעוניין לרכוש. לדוגמה, מלבד מנוע חיפוש פנימי הכולל כמה שדות פילוח, מומלץ להוסיף גם מנוע חיפוש כללי. יש לדאוג לכך שמנוע החיפוש הכללי באמת יביא את הגולשים למוצרים/לשירותים המדוברים (וזאת בהתאם לכל שמות המוצר האפשריים).
שלב העיצוב, ובכללו עיצוב ממשק המשתמש, מהווה נגזרת של שלב האפיון הראשוני. זאת, מבחינת חלוקה נכונה לקטגוריות, הכרת קהל היעד, שילוב מסרים שיווקיים (כגון - מחירים יוקרתיים לעומת מבצעים אטרקטיביים), הדגשת יתרונות יחסיים וכדומה. טיפ נהדר נוסף הוא לשלב מוצרים עם כמה תמונות וכן מפרטים מלאים המספקים אינפורמציה מקיפה על כל מוצר ומוצר.
מעבר למוצרים – עמודי אודות, תקנונים, אבטחה וכו'
בשנים האחרונות, האמינות בדבר רכישות באינטרנט צוברת תאוצה של ממש. ואכן, גולשים רבים אינם חוששים לבצע רכישות און-ליין, כולל רכישות הדורשות בדרך כלל פרטי כרטיס אשראי. עם זאת, גולשים אינם נוטים לרכוש מוצרים מחנויות אנונימיות או אתרי אינטרנט שבעליהם לוטים באפלה.
טיפ חשוב במיוחד עבור הצלחתה של חנות ווירטואלית טמון בשקיפות כלפי הלקוח. הקפידו לנסח עמודי אודות מקצועיים, והעניקו לגולשים מספר דרכים ליצור קשר עם החנות (מייל, טלפון, כתובת וכו'). ניתן אפילו לספק שירותי צ'ט און-ליין המאפשרים לכם להיות מעין "סוכני מכירות" מקוונים. בנוסף, דאגו מראש לתקנון אתר מסודר והקפידו על כך שהגולשים מחויבים להסכים לתנאיו טרם ביצוע הרכישה. מומלץ גם לאפשר לגולשים מספר דרכי תשלום ולהדגיש את סוגיות האבטחה והקנייה הבטוחה.
ללכת לקראת הגולשים – להגדיל את הטראפיק
כפי שכבר אמרנו קודם לכן, חנות ווירטואלית היא בסופו של דבר אתר אינטרנט מסחרי. אי לכך, ובכדי לשפר את הביצועים של החנות ברשת, מומלץ לשלב במוקדים בולטים באתר באנרים, הנחות, מבצעים וכדומה. טכניקה פופולארית היא להעניק למוצרים "מחיר מקורי" ו"מחיר מבצע". כמו כן, ניתן לשלב במסגרת ממשק המשתמש הגרפי גם הכוונה למוצרים נוספים בעת הגעה לדף מוצר מסוים. אפשר כמובן גם לפעול ליצירת מועדון לקוחות (מכותב לניוזלטר) אשר זכאי להנחות ומבצעים מיוחדים.
הצלחתה של חנות ווירטואלית ברשת טמונה כמובן גם בתעבורת הגלישה אליה. יודגש כי דפי המוצרים לבדם, יפים ונכונים ככל שיהיו, אינם מסוגלים להחזיק על כתפיהם את כל מלאכת הקידום. קידום חנות ווירטואלית ב-Google דורש השקעה בתחומים נוספים. למשל, תוכן איכותי. תוכן זה יכול לכלול כתבות צבע אודות הענף המסוים, חוות דעת בנוגע למוצרים השונים, מאמרים ומדריכים מקצועיים (למשל – מדריך לרכישת טלפון סלולארי בחנות ווירטואלית אשר משווקת מוצרים מסוג זה) ועוד.
בדיקות QA
שלבי הקמתו של אתר אינטרנט כוללים כמובן גם בדיקות איכות QA. כאשר מדובר על חנות ווירטואלית, אשר איננה אתר אינטרנט תדמיתי, יש להקפיד הקפדה יתרה על בדיקות אלה. עוד בטרם האתר עולה לאוויר, יש לבדוק היטב שכל התפריטים ממוקמים במקום וכל מנועי החיפוש מגיעים ליעדיהם. חשוב מאד לוודא כי דפי המוצרים ידידותיים למשתמש ואופציות הרכישה באתר קלות, פשוטות, ומובנות.